lördag 18 april 2015

Frallor med chiafrö

Jag lovade er ett recept i dag och nu är det knappt en timme kvar av den här dagen så det är bäst att jag skyndar mig. Jag hade tänkt baka i dag men eftersom vi hade kanonväder gick vi istället ut och hjälpte våren på vägen genom att skotta bort snö från altanen.

När jag kom hem från Stockholm i torsdags hade jag nybakade frallor som låg och väntade på mig så det blev riktigt gott kvällsfika. Mamma hade bakat och varit hit med en påse frallor, dessutom hade hon lagt med receptet. Perfekt, både för att kolla att alla tål dem och för att jag då kan ge er receptet.


Frallor med chiafrö
3 msk chiafrö + extra att strö över frallorna
3 dl havregryn
6 dl hett vatten
25 g jäst
4 dl kallt vatten
2 msk rapsolja
1 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
14 dl vetemjöl
1 ägg till pensling

Blanda chiafrö och havregryn i en bunke och häll över hett vatten. 
Låt stå och svalna i minst 20 minuter. Rör då och då.
Smula jästen och lös i det kalla vattnet. 
Tillsätt olja, salt och chia- och havregröten. Blanda sedan i grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en lös deg. Jäs övertäckt i 1 timme. 
Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut runda frallor som läggs på plåtar. 
Låt jäsa 20 minuter. 
Pensla frallorna med uppvispat ägg och strö på chiafrön. 
Grädda 20–25 minuter i mitten av ugnen i 225 grader.
Låt svalna under bakduk.

Uppdaterat: Mamma hälsar att hon minskade på mjölmängden.
Riktigt saftiga och goda frallor som jag nog kommer baka själv så småningom. Chiafrö är ju så populärt nu, både i kex, bröd och puddingar och affärerna skyltar stort med dem. Undra hur länge chia-trenden håller i sig?

En lång dag börjar nu lida mot sitt slut och jag väntar bara in Olivia innan det är dags att sova. Men oj vad jag har hunnit mycket i dag - städat ute, plockat lite inne, haft fikagäster, planerat kommande kalas, handlat mat, jobbat, bloggat, gått på promenad, umgåtts med familjen, sett Northland basket vinna första finalmatchen, tvättat flera maskiner och det bästa av allt - slumrat i soffan efter middagen.

1 kommentar: