onsdag 22 april 2015

Kycklinggratäng med örter

Det går inte alltid som man vill!
Jag hade hoppats på att fira ett SM-guld just nu. Men så blev det tyvärr inte eftersom Northland basket inte lyckades vinna tredje raka finalen. Men det var nära. Ny chans för Luleå-tjejerna i morgon och då hoppas vi på ett bättre slutresultat.

Till dagens middag gjorde jag kycklinggratäng och ris, en kycklinggratäng med mycket smak av örter (i mitt fall mest basilika)


Kycklinggratäng med örter
7 hg kycklinginnerfilé
salt, svartpeppar
2 tomater
1 dl grädde 
2 dl crème fraiche
2 msk Dijonsenap
1 vitlöksklyfta
1 dl frysta blandade örter
3 dl riven ost

Bryn kycklinginnerfiléerna, salta och peppra.
Lägg filéerna i en ugnsfast form.
Skölj och skiva tomaterna och lägg på kycklingen i formen.
Blanda grädde, crème fraiche, senap, vitlök, frysta örtkryddor och tillsätt en nypa salt och peppar. 
Häll blandningen över kycklingen och tomaten och strö över ost. 
Gratinera i 20-25 minuter i 200 grader.
Servera till ris.

God och enkel gratäng där jag, för ovanlighetens skull, använde mig av kycklinginnerfilé. De går ju fortare att steka och bli färdiga så till vardags är det väldigt fiffigt. Använder man vanliga filéer skulle jag nog dela varje filé i 2-3 delar innan jag steker dem. Jag använde mig av både basilika och persilja idag eftersom det var de örtkryddorna jag hade i frysen.

Nu har jag fått ena byrån, som jag köpte i går, på plats och fyllt den med extra-täcken och kuddar. Det blev så himla bra. Älskar ordning och reda! Nu gäller det bara att hitta ett ställe för den andra också för den rymdes inte där jag trodde. Men det får bli morgondagens problem för nu ska jag jobba lite, läsa dokument tills i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar