tisdag 7 april 2015

Citronrostade rotsaker och grönsaker

Tisdagmorgon och ni är nog många som har börjat jobba i dag efter påskledigheten. Jag har dock en extra dag ledigt i dag med mina påsklovslediga barn. Så härligt! Dessa lediga extradagar njuter man lite mer av än de vanliga lediga dagarna, eller hur? Men i morgon är det åter till jobbet även för mig, men bara i två dagar för på fredag är jag ledig igen.

Jag ugnsrostar ofta potatis, morötter och blandade grönsaker. Jag tycker att det är på smidigt och gott. Den här gången la jag ner citronklyftor i formen också som en extra smaksättning.


Rostade rotsaker och grönsaker
potatis
morötter
lök
vitlöksklyftor
förkokta majskolvar
citron
färsk timjan
olivolja
salt
körsbärstomater
ruccola

Skrubba eller skala potatisen och dela i mindre bitar.
Skala morötterna och dela i mindre bitar.
Skala och klyfta löken.
Skala vitlöksklyftor.
Dela majskolvarna i halvmånar (halva 2 cm-skivor).
Klyfta citronen.
Lägg alla rotsaker och grönsaker i en ugnsform.
Rör runt med olivolja.
Lägg på färska timjankvistar och salta.
Tillaga i 200 grader i ca 45 minuter.
Lägg tomaterna överst i formen, tillaga några minuter i ugnen så att de blir lite varma.
Ta ut formen, plocka bort de timjankvistar ni ser för nu har de blivit lite torra och tråkiga.
Lägg på ruccola, rör om och servera.

Mycket godsaker i en och samma form

Det var första gången jag tillagade majskolvar så här i ugnen tillsammans med andra grönsaker, men inte sista för det är ju så gott. Oftast grillar vi majskolvarna, men på vinterhalvåret är ju det här perfekt. Och nu när det finns förkokta majskolvar så är det ju så himla enkelt att använda eftersom tillagningstiden har minskat.

Har ni provat tillaga vitlöksklyftor så här, hela i ugnen? De blir alldeles mjuka och mycket mildare i smaken. Har ni inte provat så är det hög tid att ni gör det. Jag älskar att använda citron i matlagning, det blir så fräscht och gott. Olivia, däremot, tycker inte att det är speciellt gott och tyckte att det blev för surt. Tycker ni om citron i matlagning?

Vackert och färgglatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar