måndag 13 april 2015

Kyckling Marengo

Undra om det finns en helg då vi inte äter kyckling? Ja, inte är det många i så fall. I lördags blev det en mustig kycklinggryta och ris, en gryta som jag förberedde innan vi åkte o tittade på Isaks sista fotbollsmatch i cupen. Sen gick det fort att få maten på bordet när vi kom hem efter sju.


Kyckling Marengo 
1 kg strimlad kycklingfilé
1 stor burk champinjoner (eller färska)
1 gul lök
1 burk (400g) körsbärstomater
2 msk koncentrerad kycklingfond
1,5 dl vitt vin
2,5 dl matlagningsgrädde
0,5 tsk rosmarin
0,5 tsk basilika
0,5 tsk oregano
1 tsk paprikapulver

Skär kycklingen i bitar eller strimlor. Bryn den i smör. Salta och peppra. 
Lägg i en gryta. 
Skär löken fint och fräs mjuk i panna. tillsätt champinjonerna och låt de fräsa med en stund.
Lägg i grytan.
Tillsätt tomaterna, fond, vin, grädde och kryddorna till grytan. 
Koka upp och låt småputtra under lock i 10-15 minuter. 
Red ev. med lite maizena till lagom konsistens. 
Smaka av med salt och peppar.

En god smakrik gryta med lite annorlunda smaker mot för vad jag brukar använda till kyckling. Jag hade burkchampinjoner hemma därför valde jag att använda dem istället för färska champinjoner. Jag använde inte maizena för jag tyckte inte att såsen behövde bli tjockare.


I morgon åker jag till Stockholm 2,5 dag i arbete, så nu är det hög tid att jag börjar fundera vad jag ska ha med mig och vad jag ska packa. Jag hade hoppats på vårvärme och sol, men enligt väderprognosen ska det vara ganska kallt även där. Men förhoppningsvis slipper jag det snöblandade regn som vi har här just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar