lördag 17 januari 2015

Guacamole

Vårt rensa-i-röran-projekt fortsätter och vi är riktigt duktiga tycker jag. Vi har bestämt oss för att varje vecka slänga, ge bort eller sälja minst en kartong med saker vi inte använder och än så länge håller vi det med råge. Känns så skönt! Nu har jag gjort dagens pass i förrådet så nu är det dags för Idas rum där vi ska rensa, städa och möblera om. Men först lite lunch...

I går hade vi taco-fredag, som vanliga familjer som Ida brukar säga. I min taco hade jag isbergssallad, gurka, köttfärs, tacosalsa, majs, tomat och guacamole. Det är det minsta som jag måste ha, ibland lyxar jag till det med lite mer godsaker, så som anans, banan och/eller purjolök.


Guacamole
avokado
crème fraiche
örtsalt

Mosa avokadon tillsammans med crème fraiche.
Krydda med örtsalt.

Så här gjorde jag min guacamole igår och oftast blir det den här varianten. Avokado är så gott i sig så det är dumt att blanda ner för mycket som tar bort för mycket av den underbara avokado-smaken. Men ibland pressar jag ner lite vitlök och/eller blandar ner lite tacosalsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar