torsdag 15 januari 2015

Potatismos och korv

I dag åt vi nå riktig gott - stekt falukorv med potatismos. Jag tycker det är såå gott men vi äter det alltför sällan och det skyller jag på barnen :) De tycker inte om potatismos och för enkelhetens skull för att slippa gnället gör vi då oftast makaroner istället när det är dags för stekt falukorv. Men i dag var det äntligen dags igen för potatismos (vi hade makaron-rester som barnen fick värma om de ville).

Hur gör ni potatismos? Så här gör jag!


Potatismos
potatis
smör
mjölk
salt
vitpeppar

Skala, ev. halvera och koka potatisen tills den är mjuk.
Häll bort vattnet.
Mosa potatisen med en potatisstöt eller press.
Sätt i en stor klick smör, rör runt tills smöret smält.
Häll i mjölk tills det blir en bra konsistens.
Krydda med salt och vitpeppar.
Vispa ev. med elvisp för att få moset extra lent, men akta så att det inte blir klister.

Oftast, nästan jämt, använder jag svartpeppar men till potatismos är det viktigt att det är vitpeppar. Då blir det godast. Vissa använder grädde men det har jag aldrig gjort, dessutom har man ju inte alltid grädde hemma så jag tycker det är bättre att använda smör och mjölk.

Nu är det dags att stänga ner den här datorn och öppna jobb-datorn för några timmars kvällsjobb. Bland annat har jag flera användarhandledningar för det nya systemet att läsa och kommentera. Tur att jag slumrade några minuter i soffan efter middan för annars hade jag nog somnat mitt i läsandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar