lördag 10 januari 2015

Brieost- och salamifylld fläskfilé med sås och stekta grönsaker

Lördagkväll och endast jag o Ida är hemma så nu ska det mysas. Men jag lär snart sitta ensam i soffan för det verkar vara en trött Ida, som inte riktigt har kommit i kapp med sömnen efter denna första skolvecka. Och det är hon inte ensam om. Jag hoppas det är lite sömn och mycket jobb som gör att jag känner mig så trött, så det inte är en förkylning som lurar i kroppen.

Dagens middag planerade jag genom att titta i kyl och frys vad som behövde ätas upp NU. Det jag behövde använda för att slippa slänga var fläskfilé, zucchini, morötter och brieost. Och middagen blev då en fläskfilé fylld med bl.a. brieost och till det serverade jag bl.a. stekta grönsaker.


Brieost- och salamifylld fläskfilé
fläskfilé
brieost
salami

Putsa fläskfilén och bryn den runt om i en stekpanna, salta o peppra.
Skär ca två-centimetersskivor men skär inte igenom.
Skär bort kanterna från brieosten.
Fyll alla fickor med brieost och salami.
Ugnstek i 200 grader i ca 20 minuter.
Kontrollera att köttet är genomstekt innan du tar ut det.


Brieostsås
brieost
matlagningsgrädde

Skär bort kanterna på brieosten.
Smält osten tillsammans med grädde på låg värme.
Smaka av med salt o peppar.
Späd med mjölk om såsen blir för tjock.


Stekta grönsaker
zucchini
broccoli
morötter
olivolja
örtsalt

Skölj och skiva zucchinin
Tina broccolin (om den är fryst, annars koka lätt)
Riv morötterna
Stek zucchinin i olivolja tills den har mjuknat.
Tillsätt broccolin stek några minuter.
Tillsätt de rivna morötterna.
Krydda med örtsalt.

Tänk vilken festmiddag man kan få till med lite kyl- och frysrensning. Stekta grönsaker är såå himla gott och jag älskar det tillbehöret. Dessa tre grönsaker är nog mina favoriter dessutom.

Kanterna på brieosten smälter inte därför tar jag bort den innan jag använder den, både i fläskfilén och i såsen. Såsen blev väldigt tjock tack vare brieosten så det räcker gott o väl att använda matlagningsgrädde.

Fylld fläskfilé före och efter den har varit i ugnen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar