söndag 18 januari 2015

Baconfylld Bergis

Då är helgens sista dag här och vår agenda för dagen är klar - jobba vid datorn, tvätta kläder och förbereda mat till den kommande veckan. Det är så skönt att bara behöva värma på maten när alla kommer hem hungriga och trötta. En del maträtter, t.ex. grytor blir ju dessutom godare om de får stå någon dag. Jag ska göra en råkostsallad också, finns inget bättre att ha i kylskåpet under arbetsveckorna. Så smidigt att fylla en lite låda och ta med till lunchen på jobbet och/eller fylla en skål när det är dags för middag.

Gårdagens middag blev en typisk fredagmiddag, enligt mig, trots att det var lördag :)


Baconfylld Bergis
1 Bergis eller annan långfranska
1-2 paket bacon
0,5 liten purjolök
1 röd paprika
1 stor morot
4 dl (2 små burkar) crème fraiche mexican chili
1 stor tomat
riven ost.

Skölj och finstrimla purjolöken, stek den mjuk.
Stek bacon och dela i småbitar. Jag steker så klart i ugnen.
Skölj och skär paprikan i småbitar och stek den litegrann.
Skala och riv moroten grovt, tillsätt till det övriga.
Blanda ner crème fraiche och koka upp.
Skär av ett lock från Bergisen.
Gröp ur Bergisen så att du har kvar ett skal.
Fyll hålet med baconröra.
Skiva tomaten och lägg på röran.
Strö över ost.
Lägg på locket.
Blöt ett eller två bakplåtspapper ordentligt och lägg runt Bergisen.
Tillaga i 200 grader i 20 min.
Skiva upp och servera.


Som ni ser här ovanför så gick brödet sönder lite och fyllningen rann ut på ena sidan. Om ni tittar på sista bilden ser ni hur det såg ut på andra sidan - inte en droppe utanför brödet.

Det var en riktigt god fyllning som jag kommer använda mig av fler gånger. Det här är ett roligare sätt att tillaga och servera varma mackor. Men eftersom det var svårt att skära upp fina skivor så provar jag nog att använda småfrallor nästa gång. Men gör på samma sätt, dvs gröper ur, fyller och gratinerar och sen får var och en sin egna fyllda fralla och ingen behöver försöka skära fina skivor. (Eller så köper jag en bättre kniv)

Skär av locket och gröp ur
Fyll med en god fyllning
Lägg på tomater och ost
Lägg på locket
20 min i 200 grader och ni har en god middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar