torsdag 17 juli 2014

Rabarberchutney med ingefära och chili

Då var första arbetsdagen efter drygt fyra veckors semester avklarad. Det gick hyfsat bra, men motivationen och arbetstempot var väl kanske inte på topp. Sex dagar kvar att jobba innan det är semester igen :)

Ett roligare arbete som jag har påbörjat är det inför lördagens kalas, tårtbotten är i ugn och köttet ligger i marinad. I morgon blir det storhandling, tillsammans med en massa andra förmodligen (puuh). Tur att man självscannar så att det går snabbt och smidigt. Bästa uppfinningen!

Jag har ju glömt ge er receptet på rabarberchutneyn som jag gjorde för länge se'n. Men här kommer det, bättre sent än aldrig.


Rabarberchutney med ingefära och chili
300 g rabarber
1 rödlök
0,5 röd chilifrukt (t.ex. spansk peppar)
0,5-1 msk riven ingefära
2 dl socker
1 tsk salt
1 krm peppar

Skär rabarbern i ca 2 cm stora bitar.
Skala och halvera löken, skär den i tunna skivor. 
Dela ev. lökskivorna på mitten för att få något mindre bitar.
Dela, kärna ur och finhacka chilin.
Skala och riv ingefäran.
Lägg alla ingredienser i en kastrull, koka upp. 
Låt koka i ca 20 minuter utan lock, 
tills rabarbern har kokat sönder och det är en simmig konsistens.
Rör då och då.
Förvaras svalt.

En god chutney med mycket ingefärasmak, i alla fall den här eftersom jag tog den större mängden ingefära. Är ni inte lika galna i ingefära som jag är så är det bara att minska på mängden en aning. Men finns det nån som inte tycker om ingefära? Chutneyn passar perfekt till fläskkött och kyckling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar