onsdag 9 juli 2014

Ostkex

Är det inte typiskt! Jag rensade kameran igår på en massa bilder och jag var så säker på att jag redan hade publicerat det här receptet så jag kastade alla ostkex-bilder från kameran. Men nu upptäckte jag ju att jag inte alls hade gett er det här receptet. Tack o lov fanns ett kort på ostkexen sparat på datorn.

När jag gjorde de olivfyllda ostbollarna använde jag mig inte av all deg, utan jag lämnade lite till att göra dessa kex. Så att även de som inte tycker om oliver skulle få känna hur gott det var.

Längst fram är ostkexen och bakom ligger de olivfyllda ostbollarna

Ostkex 
100 g smör
2 dl riven västerbottensost
2 dl vetemjöl
1 msk vatten
cayennepeppar
paprikapulver

Blanda smör, mjöl, ost, vatten och en gnutta cayennepeppar till en deg i en matberedare. 
Forma degen till en rulle.
Rulla ev. i paprikapulver.
Låt vila i kylskåp i ca 30 minuter.
Ta ut rullen och skär i skivor (ca 0,5 cm).
Lägg över på en bakpappersklädd plåt och grädda i 225 grader i ca 8 min. 
Låt kallna och servera till en god drink.

Jag gjorde rullen riktigt smal så att det skulle bli små söta ostkex, perfekt att sätta hela kexet in i munnen på en gång. Paprikapulvret gav en fin orange färg. Perfekt att göra både dessa ostkex och de olivfyllda ostbollarna - två tilltugg av en deg!

Tillbaka till solstolen i skuggan och invänta middagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar