lördag 19 juli 2014

Min födelsedag

Vilken dag!
Såna här dagar är det lätt att vara lycklig. Jag älskar att fylla år och jag älskar att tillbringa dagarna ute på altan i finväder. Och i dag fick jag göra båda grejerna, dessutom tillsammans med många nära o kära. Det är nog sommarens varmaste dag, jag kom precis hem från en kvällspromenad och det var fortfarande alldeles varmt och ljuvligt ute.

Det var nästan i varmaste laget på eftermidda'n då jag ställde fram fikat. De två yngsta småtjejerna fick lite svalka tack vare en liten badbalja. Många var nog lite avundsjuka på deras vattenlek.


Födelsedagsfika
Kryddig rabarberpaj
Jordgubbstårta
Kokosbolltårta med blåbär
Kanelbullar
Dubbelkakor
Minikokosmuffins
Brysselkex
7-kakor
Fingrar

Saft
Bål
Kaffe
Te

När det blev lite svalare på altan dukade jag fram lite mat och vin, men först började vi med en svalkande hallonbellini (hallon och mousserande vin).


Födelsedagsmiddag
Balsamvinägermarinerad fläskfilé 
Italiensk lax med potatis
Ost- och pestofyllda gratinerade champinjoner
Pestopastasallad
Tomat- och nektarinsallad
Melon- och gurksallad
Gurk- och paprikasallad
Vitlöksås
Fetaostsås
Baguetter
Smörgårsrån
Brieost

Rött, vitt och mousserande vin
öl
läsk
vatten

Det är så gott på sommaren när man kan göra så många goda sallader och salsor med en massa härlig frukt och grönsaker. Jag älskar alla frukt- och grönsaksblandningar. Vilka är era bästa kombinationer?

2 kommentarer: