söndag 5 januari 2014

Pulled chicken

Nu är det söndagkväll men inte en vanlig söndagkväll för vi är ju lediga imorgon också. Underbart för mig som i vanliga fall inte tycker om söndagar. Jag har börjat planera den kommande veckan så smått ändå. Jag har även börjat fylla i saker i den nya almanackan för 2014, som har varit oanvänd än så länge. Där skriver jag in allt som ska göras, planeras och handlas, så att inget glöms bort.

Pulled pork var ett av de mest sökta recepten i Sverige i fjol och "alla" åt det (mitt recept är över två år gammalt och jag föredrar nog pulled beef framför pulled pork). Idag provade vi att långkoka kyckling i en (jul)kryddig sås.


Pulled chicken
1 kg kycklingfilé
3 msk rapsolja 
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk chilipeppar
0,5 tsk rökt paprikapulver 
(tycker man om den rökiga smaken kan man ta mer)
1 tsk kanel
1 msk riven ingefära
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
0,5 dl tomatpuré
2 tsk soja
2 msk balsamvinäger
2 dl vatten

Finhacka lök och vitlök. Stek dem i oljan.
Tillsätt chilipeppar, paprikapulver, kanel, ingefära, salt, peppar och tomatpuré.
Lägg i kycklingen, ev. delad i två bitar. Rör runt så att kryddorna blandas ordentligt.
Tillsätt soja, balsamvinäger och vatten. Koka upp. 
Sänk värmen så att det bara småputtrar. 
Koka under lock i två timmar.
Ta upp kycklingen och dra sönder köttet med två gafflar.
Tillsätt i en ny kastrull.
Häll över lite av såsen i omgångar, blanda om och värm på.

Du kan inte använda all sås som kycklingen har kokat i om du äter i t.ex. pitabröd för då blir brödet för blött.  Å andra sidan - ju mer sås desto smakrikare kyckling. 

Ida tyckte det var riktigt smarrigt och åt flera portioner.
Idag åt vi pulled chicken till libabröd, grönsaker och sambalkräm. Men man kan även äta det i tacoskal, hamburgerbröd eller baguette eller till pommes frites, bulgur eller ris. Variera efter eget tycke och smak. Kryddningen på kycklingen är också enkel att variera, jag har redan börjat fundera på hur jag ska krydda nästa gång.

Mums!
Koka kycklingfiléhalvor i två timmar och sen har du pulled chicken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar