tisdag 7 januari 2014

Janssons frestelse med skinka

Första arbetsdagen på det nya året är avklarad och det gick ju riktigt bra. Vi tog oss upp i tid t.o.m. Få se hur det går imorgon när även de stora barnens jullov är slut. Känns rätt skönt att vara igång med vardagen igen, trots att jag känner mig ovanligt trött just nu. Slumra till på soffan skulle inte vara helt fel, känner jag. Är det fler än jag som har börjat jobba idag efter en lång ledighet?

Nu har jag hunnit skriva ner det enkla och goda receptet på gårdagens "skink-janssons" som är perfekt att göra av rester från julskinkan.


Janssons frestelse med skinka 
400 g julskinka eller annan skinka 
1,2 kg rå potatis
2,5 dl matlagningsgrädde 
2 dl lättmjölk
salt
malen vitpeppar 
2 dl riven ost 

Skala och strimla potatisen. 
Strimla skinkan.
Smörj en stor form med flytande margarin. 
Varva potatis och skinka. Salta och peppra lite försiktigt mellan varven. 
Börja och sluta med potatis. 
Häll på gräddmjölken och strö till sist över lite riven ost. 
Tillaga i 200 grader i 60-70 minuter eller tills potatisen känns mjuk.


Jag använde mitt vanliga janssons-recept men bytte ut ansjovis mot skinka, dessutom struntade jag i löken så att barnen skulle bli glada. Det var inget speciellt men ändå så gott. Ibland är det enkla det bästa. Barnen (och vi vuxna) åt flera portioner var - men det kan ju även ha berott på att vi alla var så hungriga eftersom det blev riktigt sen middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar