måndag 29 oktober 2012

Halloween-tips

Snart är det Halloween! När tycker ni att det är "Bus eller Godis-dag"? Eftersom vi inte har någon Halloween-tradition är det lika förvirrat varje år. Jag älskar alla möjliga högtider som ger möjlighet till fest och att prova nya roliga recept. På fredag ska vi fira Isak i efterskott med en släktmiddag så det börjar bli hög tid att söka inspiration.


Till Halloween är det mycket pumpor, spöken, orange, spindlar, fladdermöss och häxor som gäller, både som pynt och garnering. Jag har några recept sen tidigare år på bl.a spindeltårta och halloween-muffins.

I fjol köpte jag halloween-bakformar som jag skulle vilja använda i år till kakor. Måste bara hitta nå bra recept först, ska vara nå liknande pepparkaksdeg men vit och inte julkryddad. Och det viktigaste - lättkavlad. Har ni något sånt recept på lager så tas det tacksamt emot.


En av sidorna jag ofta besöker för inspiration eller när jag söker ett specifikt recept, t.ex. som nu (en lättkavlad god deg) är matklubben.se. Har ni varit in där nångång? Där finns alla möjliga recept både för matlagning och bakning. Vem som helst får skicka in recept så det är egentligen en jättestor receptbank. De har även ett forum där man kan ställa frågor och få en massa bra svar. Där hittar jag ofta svar på frågor jag kan ha, t.ex. hur man gör de saftigaste bullarna.

Jag såg att de nu på första sidan länkar till en sida full med recept inför Halloween. Perfekt! Den här halloweentårtan med små spöken på blev jag lite sugen att prova. Visst är den läcker?

I samarbete med Matklubben.se

2 kommentarer:

  1. Jag använder ofta matklubben. Både hitta och skriva in mina recept som jag tycker är bra.

    I år ska jag göra julgodis, recept lånar jag från dig.

    SvaraRadera
  2. Så du skriver in dina recept på matklubben.se. Vad kul! Det har jag aldrig gjort, fast jag samlar ju mina recept här i och för sig.

    SvaraRadera