söndag 14 oktober 2012

Varm smörgåstårta med två fyllningar

Söndagkväll igen. Veckorna, framför allt helgerna, går så fort, snart är det jul! Inte mig emot i och för sig, jag som älskar julen. Det blev inte så mycket sömn i natt eftersom Ida har haft problem med sin astma, före fem tyckte hon att det var dags att stiga upp och jag förstår henne för det kan inte vara kul att ligga ner med de andningssvårigheterna som hon hade. Tack o lov har hon inte så mycket feber bara strax under 38 grader. Men jag räknar med att hon blir hemma större delen av veckan, kanske hela veckan t.o.m.
Varm smörgåstårta med två fyllningar
3 skivor Jubileumskaka från Polarbröd eller liknande halvmåneformade kakor
Fyllning 1:
1 hg rökt skinka
1 liten zucchini
10 cm purjolök
1,5 dl crème fraiche tomat och basilika
salt o peppar
Fyllning 2:
lite köttfärssås
0,5-1 dl crème fraiche
0,5 dl chilisås
1 boll mozzarella
salt o peppar
Topping:
1 stor skivad tomat
1 liten burk ananas
riven ost

Fyllning 1:
Skär zucchinin och skinkan i bitar och purjolöken i strimlor.
Bryn allt så det mjuknar men inte får färg.
Rör ner crème fraiche, smaka av med salt och peppar.
Fyllning 2:
Koka ihop lite köttfärssås, chilisås och crème fraiche.
Smaka av med salt o peppar.
Skiva mozzarellan.
Montering:
Lägg en halvmåneformad kaka på bakplåtspappersklädd plåt.
Stryk på fyllning 1.
Lägg på ytterligare en brödbit.
Stryk på fyllning 2 och lägg den skivad mozzarellan på.
Lägg på sista brödet.
Garnera med skivad tomat och ananas.
Strö över riven ost.
Gratinera i 200 grader i 15-20 minuter.
Servera med god sallad.


Det här är en roligare och godare variant av varma mackor och perfekt när man har rester. Vi hade kvar en liten skvätt köttfärssås som jag drygade ut med lite crème fraiche och kryddade lite extra med chilisås och simsalabim hade jag ett lager fyllning klart. Jag har tidigare gjort två andra varianter av varm smörgåstårta - en med skinka, zucchini, salami och paprika och en med bacon, svamp och purjolök.


Servera smörgåstårtan med en god sallad och ett glas vin så passar den perfekt till fredagsmyset eller festen.

Nu ska jag spela lite spel med Ida innan det är dags för henne att inhalera både det ena och det andra innan sängdags, så vi kan hoppas på en bättre natt för vår duktiga lill-tjej. Hon behöver alla sömn hon kan få (och även jag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar