torsdag 11 oktober 2012

Kräftskagen med löjrom

Nu är konferensen slut och min Sthlms-semester tar vid. Jag ska shoppa, strosa runt, fika och äta innan jag åker hem. Har precis lämnat in väskan på hotellet men ska nu rusa vidare så jag hinner in i nån affär innan jag ska träffa min middagsdate-kompis. Undra var vi hamnar? Jag tror det lutar åt Friday's och deras goda Jack Daniel's glaze. Middagen kan nog inte bli mer misslyckad än i går i alla fall, men det tar jag i ett annat inlägg. Måste rusa - shoppa, shoppa, shoppa...

Skaldjur och löjrom kan man inte misslyckas med, eller hur?
Kräftskagen med löjrom
1 burk kräftstjärtar i lag
dill
cayennepeppar
cream cheese
crème fraiche
löjrom

Låt kräftstjärtarna rinna av. Dela dem lite grann till något mindre bitar.
Blanda i ganska mycket dill och krydda med lite cayennepeppar.
Blanda ihop med cream cheese och crème fraiche till lagom konsistens, ta ungerfär 50/50.
Blanda ner en rejäl klick med löjrom.



Numera använder jag ofta cream cheese istället för majonnäs när jag gör någon typ av skagenröra, jag tycker det blir mycket godare och blir en bättre konsistens. Jag tog en klick kräftskagen till skaldjurspajen och det var riktigt gott. Men du kan även servera röran till crostini, krustader, rostat bröd eller tunnbröd som drinktilltugg. Eller servera den till ugnsstekt lax, perfekt tillbehör framför allt om du vill undvika kolhydrater. Självklart kan man byta ut kräftstjärtarna mot räkor eller ta 50/50.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar