söndag 28 oktober 2012

Skavgryta med tomatpuré och senap

I natt fick vi då äntligen en timmes längre natt. Men eftersom Leif ställde klockan på ringning i morse för att han skulle ute o jaga, så vaknade jag onödigt tidigt och inte kunde jag somna om heller. Men jag får trösta mig med att jag fick en lugn morgon, för sen har det varit fullt upp som vanligt. Kommande vecka har skolbarnen höstlov men det är bara Olivia som får sovmorgon och lugna dagar. Isak ska gå hockeyskola hela lovet så det blir till att stiga upp tidigt för honom och det blir mycket taxiverksamhet för mig och Leif.

Dagens middag blev en god skavgryta som går fort att koka ihop, det som kan ta lite tid är att steka alla köttbitar.
Skavgryta med tomatpuré och senap
ca 600 gr skav (eller lövbiff) av valfritt kött
1 st gul lök
3-4 msk tomatpure 
1-3 tsk senap
3 dl grädde
1 dl vatten
Salt o svartpeppar

Stek kött och hackad eller skivad lök, salta o peppra.
Tillsätt tomatpuré, senap, grädde och vatten.
Låt puttra under lock några minuter.
Smaka av med mer kryddor.
Servera med ris eller potatismos.

Om man inte köper färdig skav så är det enklast att skära i passande bitar när köttet är lite halvfryst. Jag använder skivad lök så att det är enklare för barnen att peta bort lökbitarna, dessutom är det enklare för mig att skiva än finhacka löken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar