torsdag 31 maj 2012

Lövbiffgryta Texmex

Idag var det sista dagen på över två och en halv månad som vi var allihop på jobbet, 13 augusti är nästa gång, så därför bjöd jag på sötsur lingonkaka till fikat. Imorgon är jag ledig för Idas förskola är stängd pga planeringsdag för pedagogerna, men på måndag är jag tillbaka på jobbet för ännu en kortvecka. Att jag är ledig var väl att ta i för jag har fullt upp imorgon med en massa tider att passa, men jag är alltså ledig från mitt ordinarie jobb.
Lövbiffgryta Texmex
500 g lövbiff
2 st vitlöksklyftor, pressade
1 tsk salt
1 tsk chilipulver
1 tsk oregano
1 tsk spiskummin
3 dl vatten
1 msk kinesisk soja
1 dl matlagningsgrädde
2 msk vetemjöl
10 st nachos, krossade

Tillbehör
potatisklyftor, ugnsstekta
majskorn
tomat
sallad
guacamole

Skär köttet i små bitar. Blanda det med vitlök, salt och kryddor. Bryn köttet i olja.
Häll i vattnet. Låt grytan sjuda 10 min. Rör ner soja.
Tillsätt grädde blandat med mjöl och låt grytan sjuda 3 min. Smaka ev av med mer salt.
Krossa nachosen och strö dem över grytan vid serveringen.
Servera med tillbehören.

Alla åt med god aptit så då tar jag för givet att de tyckte om det. Det är så praktiskt att använda lövbiff i grytor för då behöver det inte koka så länge som om man använder "vanliga" grytbitar. Jag hade tagit upp lövbiff redan till igår men då åt vi annat till middag, men jag stekte ändå köttet igår och då gick det jättefort att fixa dagens middag.

Nu kom Isak hem från dagens fotbollsträning och klagade över halsont. Han får inte bli sjuk nu! Hoppas att det bara är sömn han behöver. Han har lovat att gå och lägga sig direkt efter att han har fått i sig lite mat och duschat. Håll tummarna att han är bättre redan imorgon för då ska de cykla till Teknikens hus med skolan.

1 kommentar:

  1. Hej svejs..
    Det var en ny blogg för mig,, kul ocg gott verkar det som

    SvaraRadera