lördag 26 maj 2012

Rabarberpaj med kardemummakräm

Vilken underbar dag vi haft! Förutom vädret har vi även njutit av Olivias dansföreställning som var otroligt bra, den bästa vi sett.

Till middag blev det tacos som vi åt ute. Första middagen för säsongen som vi åt på altanen, I love it. Även lunchen intogs på altanen. Hoppas det blir mååånga fler. Åh vad jag hoppas att vi får en lika fin sommar som förra året, men det är kanske att hoppas på för mycket. Rabarberpajen som vi åt till efterrätt åt vi i soffan samtidigt som vi såg ett av de bästa tv-programmen, Mästarnas mästare. Självklart håller jag på Pernilla Wiberg, min gamla idol.
Rabarberpaj med kardemummakräm
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 msk socker
100 g smält smör
Fyllning
500 g rabarber
1 dl socker
1 tsk kanel
2 tsk kardemumma
1 msk vetemjöl
3 dl grädde

Blanda vetemjöl med bakpulver, socker och smält smör till en deg.
Tryck ut den i en pajform, ca 24 cm i diameter. Ställ in i kylen.
Fyllning:
Skär rabarber i bitar (skala ev. först). Blanda rabarberbitarna med socker, kanel, kardemumma och vetemjöl.
Sprid ut fyllningen i formen. Ställ in i ugnen i 175°C ca 10 minuter.
Ta ut och häll på grädde och grädda i 20-30 minuter till.
Fyllningen ska vara lite lös och krämig.

När jag bestämde mig för att göra rabarberpaj började jag söka efter nå nytt recept. Men det var inte det enklaste för jag har nog testat de flesta varianter med mer eller mindre justeringar. Till slut hittade jag det här receptet som verkade både gott och enkelt. Åh vilken tur att jag inte slutade leta för den här pajen var lika enkel att göra som jag trodde och den var otroligt god. Jag älskar ju kardemumma så jag förstod att smaken skulle vara i min smak. Eftersom den var så krämig tycker jag inte det är nödvändigt med grädde eller vaniljsås till pajen.

Danstjejen Olivia innan dagens första föreställning.

Nu ska jag försöka få Ida i säng men det lär inte bli enkelt, klockan är snart tio och de är ute på studsmattan och har hur kul som helst. Jag blir nog inte populär om jag avbryter det. Ni glömmer väl inte att det är Mors Dag i morgon! Jag har inte glömt det ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar