måndag 28 maj 2012

Lax med tomat o mozzarella

Usch vad det blåser, gårdagens blåst stannade tyvärr kvar. Värmen försvann dock, inte helt men mycket. Vi får glädja oss åt att pollenallergin är bättre för oss alla, så det är skönt. På fredag är Idas förskola stängd pga planering och eftersom vvs-strejken är slut är Leif tillbaka i Pajala så då blir det här en kortvecka för mig. Trots att jag ska jobba några veckor till innan jag tar semester på riktigt så är min nästa 5-dagars-arbetsvecka först i augusti.

Idag följde Idas kompis Emma med hos hem efter dagis. De hann leka ett tag innan det var dags för dagens lax-middag som båda åt mycket av. Kul!
Lax med tomat o mozzarella
4 st laxfiléer á 140g
2-3 tomater
1-2 bollar mozzarellaost
salt o peppar
smör till formen

Lägg laxen i en smord ugnsform, krydda.
Hacka tomaterna och strö över fisken.
Skiva osten och lägg den ovanpå tomaterna.
Gratinera tills fisken är klar och osten fått fin färg, 200 grader i ca 20 min.

På väg in i ugnen.

Enkelt och gott! Precis som vi vill ha det, eller hur? Det räckte med en mozzarellaboll åt oss eftersom varken Ida eller Isak ville ha ost. Det här var perfekt laxrätt för oss där några bl.a. jag vill ha nå roligare än bara salt på laxen medan andra, bl.a. Isak bara vill ha laxen kryddad. Det var enkelt att skrapa bort tomat och mozzarella och bara äta laxen, så alla blev nöjda och fick fisken som de ville. Vi hade Olivias favorit, spenat, som tillbehör, idag stuvade jag den med lite grädde, örtsalt och svartpeppar.

God middag - lax, spenat och sallad.

Det börjar bli hög tid att förbereda alla kakor till skolavslutningen, för nu går det snabbt! Imorgon ska jag sätta igång med den första - en banankaka är beställd. För "kors i taket" imorgon är det inte en enda kvällsaktivitet för någon av oss utan vi kan vara hemma och bara ta det lugnt. "Ta det lugnt" kanske var att ta i för det ska bakas och städas, men vi får vara hemma och vi slipper passa tider, så det känns riktigt lugnt och skönt. Undra när det inträffade senast?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar