torsdag 29 september 2011

Norrskensmacka

Äntligen har Norrmejerier lanserat Norrgott, ett smörgåsmargarin liknande Bregott. Gjord på norrländsk färsk grädde, rapsolja och en gnutta salt. Eftersom jag bor i Luleå så vill jag mer än gärna använda Norrmejeriers produkter. Närproducerat är bäst! Eller hur?

Jag bor vid Norrbottenskusten och det är höst så just nu är löjrom det godaste pålägget. Så när jag gör en norrlandssäkrad macka använder jag mig av Norrgott och löjrom.
Norrskensmacka
1 skiva rostbröd
Norrgott
1 salladsblad
1,5 msk crème fraiche
1,5 msk cream cheese
lite finhackad rödlök
lite hackad dill
salt
chilipeppar
2 klickar löjrom
0,5 tunn citronskiva

Blanda ihop crème fraiche, cream cheese, rödlök, dill. Smaka av med salt och en gnutta chilipeppar.
Rosta brödskivan, smöra med Norrgott.
Lägg salladsbladet på mackan. Lägg sedan en klick crème fraiche-röra och löjrom på salladsbladet. Garnera med citron.
Ät och njut.

1 kommentar: