söndag 25 september 2011

Chokladkolatårta

Äntligen en dag utan regn så då passar jag på att vara ute och rensa på tomten. Före lunch plockade jag tre fulla sopsäckar med brännässlor, vissa var jag tvungen att använda en grensax till för att få bort. Usch så det såg ut, men nu är det rensat och fint. Det kliar på handlederna där nässlorna har lyckats bränna mig när det blev en glipa mellan jackan och handskarna. Nu är jag inne och äter lite chokladkolatårta från igår innan jag ska ut och fortsätta städa.
Chokladkolatårta
Tårtbotten
3 st ägg
2 dl socker
1 dl hett vatten
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
Chokladkolakräm
4 st äggulor
1,5 dl socker
1 dl vispgrädde
125 gram mörk choklad, i bitar
Fyllning och dekoration
2,5 dl vispad grädde
1 l jordgubbar

Tårtbotten:
Smörj och bröa en form med löstagbara kanter.
Vispa ägg och socker länge tills smeten blir vit och pösig.
Häll i det heta vattnet under omrörning.
Blanda mjöl och bakpulver, häll i det under omrörning i äggsmeten.
Häll smeten i formen. Grädda i 175° i ca 35 minuter.
Låt kakan svalna en stund i formen innan den stjälps upp.
Chokladkolakräm:
Blanda äggulor, socker och grädde i en liten kastrull.
Låt sjuda under omrörning i ca 3-5 minuter, tills den tjocknar.
Ta av från värmen och lägg i chokladen. Rör tills all choklad smält.
Låt kallna helt innan den breds på tårtan.
Tårtmontering:
Skär kakan i tre bottnar. Fukta dem med lite av saften från jordgubbarna.
Bred på hälften av chokladkrämen. Lägg på skivade jordgubbar.
Lägg på en botten och resterande chokladkräm och jordgubbar.
Lägg på den tredje tårtbotten.
Bred på grädden på sidorna och ovanpå tårtan.
Garnera tårtan.

Chokladig och god tårta, men nästa gång tror jag att jag serverar jordgubbarna bredvid för de tar bort en del av den goda chokladsmaken. Jag bakade och monterade ihop tårtan dagen innan den skulle ätas men satte på grädden och garnerade den strax innan servering. Dr. Oetkers strössel och sockerrosor och blad gör det enkelt att garnera tårtor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar