måndag 26 september 2011

Knaprig blåbärspaj på havrebotten

Isak har dans-träning på måndagar mellan 16 och 17 och eftersom jag jobbade till 17 behövde Leif bilen för att skjutsa och hämta Isak. Eftersom det var nollgradigt i morse och jag skulle ha med mig blåbärspajrester till jobbet så tog jag bilen för att sen på lunchen åka hem med den och promenera tillbaka till jobbet. Jag gjorde bara ett misstag - jag glömde lämna vår enda bilnyckel hemma. Så Leif var tvungen komma förbi mitt jobb när han slutade för att på så sätt få bilnyckeln. Lite onödigt, men så är det när man är stressad.

Nu läser Isak för Ida som ska sova och Olivia är på teater så jag sitter vid datorn en stund för att sen sätta mig i tv-soffan och se två av mina favoritprogram - "Ensam mamma söker" och "Svenska Hollywoodfruar".
Knaprig blåbärspaj på havrebotten
Havrebotten:
175 g mjukt smör
3 dl vetemjöl
1 ½ dl strösocker
1 ½ dl havregryn
Fyllning:
6 dl blåbär
1,5 msk balsamvinäger
3 msk potatismjöl
Topping:
75 g smör
2 ½ dl havregryn
1 ½ dl strösocker

Havrebotten:
Smält smöret och rör i vetmjöl, strösocker och havregryn.
Tryck ut degen i en pajform. Nagga och fäst (folie eller ärtor) så den inte sjunker ihop.
Förgrädda i 175 grader mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Bärfyllning:
Blanda ihop blåbär, sylt och balsamvinäger.
Rör ner potatismjölet och fyll i det förgräddade pajskalet.
Topping:
Smält smöret och blanda ner havregryn och socker, låt svälla ca 2 minuter.
Strössla toppingen över fyllningen och grädda pajen gyllene mitt i ugnen i 175 grader i ca 25 minuter.
Servera med lättvispad grädde, vaniljsås eller vaniljglass.

Blåbärspaj är väl aldrig fel, eller hur? Jag som älskar havregryn i pajer tycker så klart att det här var en riktigt god paj som vi åt med grädde och/eller mjölkfri vaniljsås. Det var dock lite väl mycket socker i toppingen så det drar jag ner på nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar