torsdag 7 januari 2010

Pressgurka

Ligger lite efter med en del recept från jul inser jag. Pressgurka är en gammal klassiker som jag ofta gör till jul.

Pressgurka
1 färsk gurka
3 krm salt
2 msk ättika (12%)
1 dl vatten
2 msk socker
½ krm vitpeppar
2 msk hackad persilja

Skiva färsk gurka tunt med osthyvel (skala ev först). Blanda med salt i en vid skål.
Lägg ett fat och en tyngd över i ca 30 minuter, häll av spadet.
Gör en lag av ättiksprit , vatten, socker, vitpeppar och hackad persilja. Rör tills sockret löst sig.
Lägg gurkan i en burk och häll lagen över. Låt stå någon timme före servering.

Gurkan är god till de flesta kötträtter, t.ex (jul)köttbullar, stek och grytor. Om jag har bråttom blandar jag gurkan med lagen på en gång utan att låta den dra med salt först. Då blandar jag endast 1 krm salt i lagen istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar