fredag 1 januari 2010

Potatispuckar

Idag har vi rensat och städat i källaren. Vi försöker tömma nästa rum för att ta upp golvet, ta bort lera, lägga dit singel och golvvärme innan vi gjuter platta och lägger golv. Det går framåt men sakta. Till gårdagens kött åt vi potatispuckar, ser nästan ut som vaniljbullar.

Potatispuckar
8 skalade potatisar
1 rulle smördeg (finns i kyldisken)
1 ask Cantadouost m vitlök
3 dl riven Västerbottenost
salt, peppar
1 ägg till pensling

Skala och koka potatisen. Pressa den och låt svalna.
Kavla ut smördegen lite grann och bre Cantadouosten över.
Fördela den avsvalnade pressade potatisen ovanpå, salta och peppra.
Strö till sist riven Västerbottensost över det hela.
Rulla ihop degen som en rulltårta och skär ca 3 cm skivor.
Lägg på plåt, pensla och strö lite Västerbottenost över.
Grädda i 200-gradig ugn ca 10-15 min.
Gott både till kött, fisk och till vegetarisk.

Jag penslade inte med ägg och det gick så klart bra. Jag använde cream cheese smaksatt med vitlök istället för Cantadou. Det här var gott och annorlunda tillbehör som ser mycket finare ut en vanlig potatis på tallriken. Till dagens lax-middag värmde jag de puckar som blev över och det gick jättebra, de blev inte torra och tråkiga. Det var jättegott till lax också.

2 kommentarer:

  1. Det ser jättegott ut. Och smördeg är ju så praktiskt ibland ;) I like! God fortsättning.

    SvaraRadera
  2. God fortsättning till dig också. Jag tycker verkligen du ska prova göra potatispuckar. Vill man kan man ju variera sig genom att ta en annan smak på osten.

    SvaraRadera