måndag 1 juni 2009

Fransk potatissallad

Både till lunch och middag åt vi fransk potatissallad. En god och enkel potatissallad som vi ofta äter på sommaren.
Fransk potatissallad
700 g potatis
3 schalottenlökar eller 1 rödlök
1 msk vinäger
2 tsk fransk senap
0.5 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm socker
3 msk olja
1 msk vatten
0.5 dl hackad dill
2 msk kapris

Skrapa eller skala potatisen. Koka den i lättsaltat vatten. Skala och skiva schalottenlökar.
Rör samman vinäger, fransk senap, salt, svartpeppar, socker, olja och vatten till en sås.
Skiva den varma potatisen och lägg i skål varvad med lök och dill.
Häll över salladssåsen. Skaka skålen lite så att såsen når all potatis.
Ställ salladen att ta smak i ca 30 minuter i kyl. Strö över kapris.

Jag brukar dela potatisen i lagom stora bitar innan jag kokar den så slipper jag hålla på så mycket med varm potatis. Jag brukar dessutom alltid tillsätta ruccolasallad när potatisen svalnat något, det blir jättegott. Om man vill kan man tillsätta hur mycket grönsaker som helst; brytbönor, paprika, tomat, nästan allt blir gott i. Oftast har jag dock grönsaker på sidan om istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar