onsdag 13 februari 2019

Fläsk- och nudelwok

Kommer ni ihåg när vi åt kycklingwok för nån vecka sedan och Ida tyckte att det var så himla gott så hon tyckte att vi skulle införa wok-fredagar? Nu blev det ingen wok-fredag men väl en wok-söndag med en helt annan smaksättning på och ingredienser i woken. Men det blev lika populärt och gott.


Fläsk- och nudelwok

1 kg bogfläsk, skinkstek eller liknande
röda paprikor
skivad ananas
nudlar

marinad
1 dl soja
1 dl olja
2 msk tomatpuré
3 vitlöksklyftor

Blanda ihop marinaden.
Strimla köttet och lägg det i marinaden i minst 1 timme.
Stek köttet.
Stek paprika- och ananasbitar ett tag.
Blanda ihop, se till att allt blir varmt.
Koka nudlarna enligt förpackningens anvisningar.
Blanda ihop med kött och grönsaker.
Smaka av med lite salt och svartpeppar.


Det här receptet hittade jag i min gamla receptpärm från way-back. Kul att det finns några guldkorn där med. För det går faktiskt mode o trender även i mat. Vi äter andra saker i dag än för 20 år sedan, eller hur?

Det lär bli några wok-recept framöver här på bloggen för barnen är helt galna i det. Så himla kul när maten man lagar uppskattas av alla. Det händer inte varje dag...

💖💖💖💖💖

Nu håller jag på att förbereda morgondagens alla-hjärtans-dag-middag så att vi kanske hinner fira lite trots ett fullproppat schema. Det blir nog ingen tre-rätters som planerna var från början utan vi får nöja oss med två rätter, en varmrätt och en efterrätt. Det är gott nog för det är ju trots allt en vardag.

Men för att kunna fixa klart inför imorgon måste jag på affären och det är jag inte det minsta sugen på. Men efter en kopp te och lite vila kanske jag orkar ta mig ut. Vill först passa på att njuta av lugnet och tystnaden här hemma för helt plötsligt fick jag några timmar för mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar