måndag 11 februari 2019

Havrekakor med sylt

Nu äntligen känns det som att förkylningen har lämnat mig. Så himla skönt! Det enda jobbiga nu är att jag fortfarande är så extremt trött trots att jag har sovit ovanligt mycket, jag har lagt mig kring 21 flera kvällar på raken. Men snart borde även tröttheten ge med sig, tycker jag. Fast jag tror det blir en extremtidig kväll i kväll också. Älskar att sova 😀

Ni som orkar vara vaken på kvällarna kan ju slänga ihop några goda kakor. Jag älskar havresmakande kakor. Dessa med sylt är inget undantag. I originalreceptet (ett tidningsurklipp) var det 1 ägg men jag ersatte ägget med vatten för att få degen att gå ihop. Ett annat alternativ är att minska ner mjöl- och havregrynsmängden för att det ska bli rätt proportioner.


Havrekakor med sylt

100 g mjukt smör
1,5 dl socker
2,25 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,75 dl havregryn
2  msk vatten
Fyllning
sylt

Rör ihop smör och socker. 
Blanda samman de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten tillsammans med vatten.
Klicka smeten i små pappersformar.
Klicka lite sylt i mitten på varje kaka.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 12 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar