fredag 15 februari 2019

Saftig semmelkaka

Vill ni baka nå gott i helgen så måste ni baka den här kakan. Den blev verkligen god, en riktig lyckoträff. Den goda och populära vaniljsockerkaka uppdaterades med kardemumma och mandelmassa. Passar perfekt i dessa semmeltider.


Saftig semmelkaka

3 st ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokhett vatten

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. 
Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner det 
Blanda ner vattnet och rör till en slät smet.
Häll smeten i en smord och bröad form.
Grädda kakan längst ner i ugnen i 175 grader ca 30 min. 
Låt den svalna i formen.

Fyllning
100 g smör
1 dl mjölk
1 msk vaniljsocker
0,5 tsk kardemumma, mortlad 

Extra fyllning
125 g mandelmassa, riven

Smält smör.
Tillsätt mjölk, vaniljsocker och kardemumma.
Låt sjuda 1-2 min.
Dela kakan på mitten och häll vanilj-kardemumma-mjölken på bägge delarna. 
Tänk på att kardemumman lägger sig på botten av kastrullen så se till att fördela kardemumman jämnt över kakan.
Riv mandelmassa och lägg på den understa bottnen. 
Lägg den andra botten ovanpå mandelmassan (den kladdiga sidan mot mandelmassan)
Pudra över florsocker vid servering och servera med vispad grädde.


En god kaka som blev ännu godare med min favoritkrydda - kardemumma, och god mandelmassa. Mycket enklare att baka än semlor och nästan lika gott. Den här kommer jag göra fler gånger!

Eftersom jag bakade den till Alla hjärtans dag använde jag en hjärtform, i vanliga fall hade jag använd en vanlig springform.

Inspiration hittade jag hos Lindas bakskola på Facebook.

Supergod kaka med en klick grädde.
Dela i två delar
Fördela fyllningen över båda bottnarna.
Lägg den extra fyllningen - mandelmassan - på ena botten.
Pudra över florsocker vid servering, inte för tidigt så att sockret smälter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar