onsdag 15 augusti 2018

Broccoli- och zucchinipaj Lchf

I fredags åt vi sån himla god paj till middag. 
Det blev lika gott som jag hade hoppats på, en riktigt bra fredagsmiddag helt enkelt. Olivia förberedde genom att göra pajdegen, så det gick sedan fort att göra klart pajen. Precis som man vill ha det en fredag.

All mat blir inte lika god att värma i micron, men det här pajen blev det så jag fick njuta av en god måndagslunch på jobbet också. Perfekt! Måste kanske göra paj nu på fredag också. Har ni nån favoritpaj?

Vi åt en lchf-variant men det går lika bra med vilken pajdeg som helt. Här hittar du en massa olika varianter.


Broccoli- och zucchinipaj Lchf


Lchf-pajdeg
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 gram smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg

Mixa mandelmjöl och sesamfrön i mixer/blender.
Lägg i resterande ingredienser och kör till en deg. 
Lägg degen att vila i kylskåp ca 30-60 minuter.
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda i 8-10 min i 175 grader.

Fyllning
1 broccoli
10 cm Purjolök
1 zucchini
1 dl riven ost

Skär purjon i skivor, broccolin i små buketter och zucchinin i halvmånar. 
Stek i olja, salta och peppra.
Häll grönsakerna i pajskalet.
Strö över osten.

Äggstanning
4 ägg
2,5 dl grädde
75 g philadelphiaost

Blanda ägg, grädde och ost. 
Häll äggblandningen över grönsakerna.
Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader i ca 30 min.
Låt svalna något innan servering så äggstanningen får stanna till.

Grönsaker och lite riven ost i ett förgräddat pajskal
Färdiggräddad
Så gott!

Gårdagens restaurangbesök med vänner blev ingen höjdare. Jag åt thai-mat på en kinarestaurang och det kommer jag nog inte göra om. Jag var inte sugen på söt kinamat och valde därför thaimat, dessutom var jag så himla sugen på röd curry och kokosmjölk. Tyvärr var det en maträtt utan kokosmjölk och tyckte knappt det smakade röd curry heller. Jag åt upp drygt hälften men sedan fick det vara. Jag tror jag ska göra en chicken thai i helgen så jag får min röda curry med kokosmjölk 😀

I dag kommer jag åka hem tidigare från jobbet för jag ska baka allergivänligt till Astma- och Allergiföreningen som ska sälja "Fika för Alla" på helgen musikfestival Musikens Makt i Luleå. Jag ska baka de supersmarriga chokladhavrerutorna som är mjölk-, ägg-, gluten- och nötfria. Bor ni i Luleå så är det till Udden ni ska bege er i helgen för att fika billigt och supergott fika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar