tisdag 15 september 2015

Fläskfilépastapanna

Det blev en kort sjuksväng den här gången för Ida, så det blir skola och jobb för oss redan imorgon. Så himla skönt! Fast jag ska kanske inte säga för mycket redan nu, man har ju varit med om en hel del bakslag tidigare då barnen plötsligt blir sjuk när natten kommer igen.

Broccoli, pasta och fläskfilé är en perfekt kombination, vi åt det i fredags och vi åt det i dag. Men det var helt olika smaksättningar så det kändes som helt olika maträtter trots samma huvudingredienser.


Fläskfilépastapanna
ca 7 hg fläskfilé
1-2 stånd broccoli
1 msk kalvfond
1 dl pastavatten
1-2 dl crème fraiche
salt o peppar
4-5 hg pasta, gärna penne

Koka broccolin i saltat vatten.
Koka pastan enligt anvisningarna.
Skiva o stek fläskfilén, salta o peppra.
Tillsätt fond, lite pastavatten och lite crème fraîche till köttet.
Låt koka ihop nån minut.
Tillsätt broccolin.
Tillsätt den kokade pastan, lite i taget så du får rätt mängd till köttet.
Blanda runt ordentligt.
Tillsätt ev. mer pastavatten och/eller crème fraîche.
Vrid några varv med pepparkvarnen innan servering.

Pastavatten är bra att använda när man vill reda såserna lite eftersom det innehåller stärkelse från pastan. Dessutom är det salt o gott. Det ska alltså inte bli pasta och en massa sås utan pastan ska bli lite krämig.

Perfekt maträtt att göra när man har kvar lite kött från en tidigare middag. Så var det för mig idag. Och nu när jag skriver det kommer jag på att jag har ju inte gett er fredagens middagsrecept på fläskfilé med pasta och ädelost. Det kommer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar