fredag 4 september 2015

Måste äta choklad

Nu börjar vi denna soliga och härliga fredag med lite choklad-snack! Jag älskar choklad och skulle aldrig kunna sluta äta det. Det är såå gott och till en kopp chai-te är det ännu godare. Eftersom jag älskar choklad älskar jag även undersökningar och listor som visar att man ska äta mycket choklad. I Mitt kök/Expressen hittade jag en bra lista som jag måste dela med mig av. 


5 anledningar att äta choklad

Du blir en lyckligare person

Ja, det är vetenskapligt bevisat att vi blir lyckligare av choklad. Choklad innehåller många viktiga aminosyror bland annat en som skapar lyckohormonet serotonin.

Du stärker ditt immunförsvar
Strunta i grönsaker, frukt och all nyttig kål – ät choklad i stället! Enligt en amerikansk studie innehåller choklad innehåller mer antioxidanter än blåbär och mörk choklad har massa viktiga saker som stärker ditt immunförsvar. Bland annan vitamin A och E, järn, fosfor, kalium och magnesium.

Du blir snygg av choklad
Tyska forskare har kommit fram till att choklad är bra för huden! Och vem behöver smink, nya kläder och piffiga frisyrer när allt man behöver göra för att bli tjusig är att äta choklad?

Du blir rela-la-laxad av choklad
Är du stressad? Mycket på jobbet? Skriker barnen? Ät choklad! Forskare i Schweiz har kommit fram till att du minskar stressnivåerna i kroppen om du äter några bitar mörk choklad varje dag i två veckor.

Du blir smal av choklad
Ja, nästan i alla fall. Choklad ökar ämnesomsättningen och enligt forskare i San Diego har person som äter choklad fem gånger i veckan ett lägre BMI än de som inte äter choklad så ofta. 30-60 gram mörk choklad om dagen rekommenderas.
 
 
Så nu ser jag fram emot en helg med mycket choklad! För enligt den här listan kan det väl inte finnas något som är hälsosammare och bättre, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar