torsdag 17 september 2015

Müslibröd i långpanna

Nu är det höst!
Ute spöregnar det o är kolsvart och hockeysäsongen är igång på riktigt med säsongens första SHL-match för Luleå. Vädret ska visst bli ännu värre i morgon - mysigt när man väl är hemma och myser men inte roligt om man måste ut.

I tisdags när jag var hemma med en krasslig Ida passade jag på att baka lite. Så roligt och gott! Varför bakar jag så sällan? Framför allt Ida älskar hembakat bröd så hon var nöjd när vi hade bakat klart och det fanns smaskigt bröd att äta.


Müslibröd i långpanna
6 dl ljummet vatten
1 pkt färsk jäst
2 tsk salt
3 msk sirap
4 dl müsli
4 dl rågsikt
8 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Häll över lite av det ljumna vattnet. 
Rör tills jästen har lösts. Häll på resten av vattnet, tillsammans med salt och sirap.
Rör ner müsli, rågsikt och nästan allt mjöl. 
Arbeta ner mer mjöl tills degen är smidig och lossnar från din bunke.
Låt degen jäsa i cirka 45-60 min.
Arbeta degen lite på bakbord och platta sen ut den i en liten långpanna.
Låt jäsa ca 30 min.
Grädda i 225 grader i ca 20-30 minuter.

Det är mest på sommaren vi äter fil och müsli, nu när hösten är här och vi fortfarande har kvar en hel del müsli i skafferiet måste jag hitta andra användningsområde för den. Havregryn i bröd brukar bli gott, så då borde väl müsli också funka tänkte jag. Och jag hade rätt.....

Självklart använder jag Frebaco Kvarns müsli som är helt nötfri. Love it! Ska baka en ny omgång müslibröd snart, kanske redan i helgen, för det jag bakade i tisdags är redan slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar