onsdag 9 september 2015

Fläskfilégryta

Nu är jag på jobb-konferens med övernattning, eller planeringsdagar rättare sagt. Nu ska vårt framtida arbete planeras. Kul o spännande! Men självklart har jag fixat ett förinställt inlägg till er så att inte saknaden efter mig ska bli för stor ;) (ha ha I wish)

I lördags när jag bjöd mamma o pappa på middag - hemma hos dem, gjorde jag en gryta klar hemma som jag sen tog med mig dit och värmde på. Det finns inget bättre än grytor när man vill förbereda maten, den blir ju oftast godare dessutom när den får stå och dra till sig alla goda smaker.


Fläskfilégryta
ca 1 kg fläskfilé
färska champinjoner
1 paprika
frysta minimorötter
2 tsk dijonsenap
1 msk tomatpure
1 msk kalvfond
2,5-3 dl mellangrädde
2 dl crème fraiche
salt peppar
Stek köttet i skivor, krydda. Lägg i en gryta.
Dela och stek champinjonerna, krydda. Lägg i en gryta.
Tillsätt paprikabitar, minimorötter, senap, tomatpuré, kalvfond, grädde och crème fraîche. 
Låt koka ihop, sänk plattan och koka under lock i 5-10 minuter.
Smaka av med salt och peppar.

En enkel gryta där dijonsenapen gör det lilla extra. Jag tycker inte om senap men så här i grytor passar det riktigt bra som krydda, för man kan inte ens ana någon senapssmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar