torsdag 4 juni 2015

Älgskavgryta

Känner ni fredagskänslan komma krypande? 
Det gör jag. Härligt att man kan börja njuta av fredagskänslan redan på torsdag. 

Idag blev det en god snabbmiddag eftersom vi hade kvar färdigstekt kött från i tisdags då vi åt kebabtallrik. Det köttet värmde jag upp i en god sås med få ingredienser.


Älgskavgryta
ca 600 g älgkött av tex innanlår, ytterlår el fransyska
1 st gul lök
3-4 msk tomatpure 
3 dl grädde
1 dl vatten
Salt o svartpeppar

Köttet skall vara halvtinat så att du kan skära/karva det i mycket tunna skivor, om skivorna blir för stora klipp el skär dom i lämplig storlek.
Stek kött och hackad lök, tillsätt tomatpure, grädde och vatten. Krydda
Låt puttra under lock några minuter.
Servera till ris eller pressad potatis.

När man läser receptet och det är så få ingredienser är det svårt att tro att det ändå kan bli så gott. Men det blev det. Det är som en korvstroganoff men med skav istället för korv. Men det smakar helt olika för det är ju ingen korvsmak.


I morgon är det en mycket-som-ska-göras-dag. Det är mycket som måste hinnas med emellanåt t.ex. optiker, läkare, klippning osv och när man pendlar är det just sånt som är svårt att hitta tid till. Man kan ju inte åka iväg en halvtimme från jobbet då. Jag hade planerat att jobba hemma några timmar tidigt på morgonen och sen göra en massa "måsten" eftersom jag hade planerat att slippa en timme i bil. Men nu blev det ändrade planer i sista stund och jag måste sitta en timme i bil för att gå på ett en-timmes-möte. Effektivt? Nej! Men jag får vara nöjd att jag ändå hinner göra lite av det jag hade tidsbokat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar