söndag 7 juni 2015

Rosévinet med den snygga etiketten

Igår, på nationaldagen, tänkte jag inviga sommaren med sol, värme, grillkväll och rosévin. Det blev dock lite ändrade planer för vi fick klara oss utan solen och värmen ännu en gång. Men det blev en trevlig kväll i alla fall och trots att det spöregnade ute så invigde jag rosésäsongen.


Rosésäsongen invigdes med det goda vinet med den snygga etiketten - Petite Faiblesse Rosé, som finns i Systembolagets beställningssortiment. Visst kommer ni ihåg det vita vinet med lika snygg etikett? Här kan ni se det. Etiketten föreställer den unga fransyskan Collette som njuter av livet till fullo. När hon minglar på modevisningar och möter nya bekantskaper i St Tropez, vill hon hänföras av dryck som tilltalar alla sinnen. Illustrationen av Collette är tecknad av modeillustratören Yoco Nagamiya från berömda Masa Mode Academy of Art i Japan. 

Och inget vintips utan lite fakta: Petite Faiblesse Rosé är gjord på druvorna Merlot och Cabernet Sauvignon och har liksom det vita vinet en lätt, aromatisk och fruktig stil. Det passar utmärkt som apéritif eller tillsammans med lättare tapas, sallader och asiatisk mat.


Ett gott fräscht vin som jag kommer dricka fler gånger i sommar. Både etiketten och den snygga färgen på vinet gör att det blir extra snyggt att ställa fram på bordet. Dricker ni rosévin på vintern? Inte jag, nån gång kanske det har hänt men det hör inte till vanligheten. Men på sommaren byter jag för det mesta ut rödvinet mot en glas rosé, som jag helst dricker på vår altan.

Igår hade jag en dag på vift med lite tid hemma och ännu mindre tid för bloggen. Men i dag blir det en dag hemma i köket för nu är det hög tid att baka och laga mat inför Olivias examensfest på fredag. Dessutom kommer jag tillbringa tid vid datorn och bloggen för jag har en massa att dela med mig av till er, t.ex. så ska ni få receptet på ännu en rabarberpaj som jag bjöd på, och fick beröm för, både i fredags och i går. Men nu ska det färdigjästa brödet in i ugnen.

Ha en bra söndag så hörs vi lite senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar