söndag 28 juni 2015

Fransk potatissallad

Det har varit en lugn och skön dag helt i min stil, jag har hunnit njuta i solen, rensa lite ogräs, bakat, kokat saft, både fikat och ätit ute på altanen och nu avslutar vi denna underbara söndag med te i soffan.

Självklart blev det grillat även i dag nu när både solen och värmen verkar ha hittat hit. Till de tunna revbensspjällen (ribs) åt vi en klassisk och god potatissallad. Den är så himla god så man kan äta bara den utan tillbehör.


Fransk potatissallad
700 g potatis
3 schalottenlökar eller 1 rödlök
0.5 dl hackad dill
1 msk vinäger
3 msk olja
1 msk vatten
2 tsk fransk senap
0.5 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm socker
2 msk kapris

Skrapa eller skala potatisen. Dela i lagom stora bitar.
Koka den i lättsaltat vatten.
Skala och skiva löken.
Rör samman vinäger, olja, vatten, senap, salt, svartpeppar och socker till en sås.
Varva den varma potatisen med lök och dill i en skål.
Häll över salladssåsen. Skaka skålen lite så att såsen når all potatis.
Ställ salladen att ta smak i ca 30 minuter i kyl.
Strö över kapris.

Jag gör många olika varianter på potatissallad under somrarna men den här klassiska med en vinägrett är nog godast ändå. Vill man kan man tillsätta olika sorters grönsaker t.ex. sugar snaps, paprika eller tomat men jag brukar oftast göra en vanlig sallad på sidan om istället. Men vad som är riktigt gott och som jag ibland brukar tillsätta det är ruccola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar