fredag 14 mars 2014

Enklaste kycklinggrytan

Äntligen en härlig fredagkväll!
Efter att ha varit på resande fot två fredagar i rad känns det skönt med en fredag-hemmakväll med soffmys och Let's Dance.

Det här är världens enklaste kycklinggryta som jag ofta tar till när det är bråttom eller om jag inte har så mycket ingredienser hemma. Jag gjorde den förra veckan i Åre och jag gjorde den i kväll igen. Så enkel men så god och så lätt att variera.


Enklaste kycklinggrytan
1 kg kycklingfilé
salt o peppar
2 msk kycklingfond
1-3 tsk sambal oelek 
(beroende på hur stark du vill ha den, 
börja med lite och öka på om du vill ha mer styrka)
2 dl grädde
1 dl crème fraiche
1 dl vatten
hela konserverade champinjoner 
purjolök
zucchini, minimorötter, broccoli och/eller paprika

Skär kycklingen i mindre bitar. Stek dem och krydda med salt o peppar. Flytta över i en gryta.
Tillsätt de grönsaker och/eller svamp som du vill använda. 
Vissa grönsaker t.ex. zucchini och purjolök blir bättre om du först steker dem lite grann.
Tillsätt fond, sambal, grädde, crème fraiche och vatten.
Koka upp och smaka av med mer kryddor.
Låt allt bli genomvarmt och grönsakerna så mjuka som du vill ha dem.
Servera till ris, potatis(mos), pasta, bulgur eller endast med en god sallad.

Vill du har mer sås så ökar du på grädde, cf eller vatten lite grann, till ris vill man ju ofta ha mer sås än till pasta. I dag åt vi pasta till grytan men i Åre åt vi ris och potatismos till den istället eftersom vi hade kvar det från en tidigare middag. Släng ingen mat - allt går att återanvända, av den kokta potatisen gjorde jag en god potatismos dagen efter. Den här grytan passar till det mesta!

Äter du enligt Lchf använder du fetaste varianterna på crème fraiche och grädde och struntar i vattnet, jag däremot använde lätt-cf, mellangrädde och vatten. Allt blir lika bra, använd det du tycker är bäst och ta de proportioner du själv vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar