söndag 23 mars 2014

Chokladmousse äggfri och lchf

Nu ska ni få tips på en superenkel och supergod efterrätt/godsak som inte innehåller speciellt mycket socker, lite beroende på vilken choklad ni använder. Jag ger er receptet så här tidigt på da'n så hinner ni köpa ingredienserna och avsluta helgen med en smarrig efterrätt. Jag har ett annat lchf-recept på chokladmousse som innehåller ägg. Gissa om jag blev glad när jag lyckades med den här varianten som är både socker- och äggfri.


Chokladmousse äggfri och lchf
100 g mörk choklad
2 dl grädde
250 g kvarg (10%)
1 tsk vaniljsocker/pulver

Finhacka chokladen. Vispa grädden. 
Blanda kvarg och vaniljsocker med drygt hälften av chokladen. 
Använd elvispen på låg hastighet. 
Rör ihop kvargblandningen med den vispade grädden till en fluffig mousse. 
Fördela smeten i portionsglas. Strö över resten av chokladen. 
Ställ i kylskåp i minst 30 minuter.
Garnera ev. med bär innan servering.


Jag var lite rädd att det skulle smaka för mycket kvarg/yoghurt om chokladmoussen men tack vare mycket choklad blev den perfekt och så underbart med det krispiga av all choklad. Vanligtvis smälter man ju chokladen och får en len mousse.

Jag använde Marabous mörka choklad som bara har en kakaohalt på drygt 44%, för den hade jag hemma, och då behövde man definitivt inte söta moussen något mer. Nästa gång ska jag använda en 70%-ig choklad och se om det blir lika gott eller om man vill ha lite florsocker för att tona ner den syrliga kvarg-smaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar