måndag 6 augusti 2012

Grillade förkokta revbensspjäll

Då börjar första dagen på sista semesterveckan lida mot sitt slut. Det är fortfarande mycket jag vill hinna innan jobb, skola, dagis och alla aktiviteter drar i gång på allvar. Få se hur mycket jag hinner den här veckan. I morgon ska vi ha gäster så i kväll står städning på programmet, få se hur mycket jag orkar för jag känner mig ovanligt trött. (Undra varför jag alltid blir så trött när det ska städas? Kan det hänga ihop med att det är det tråkigaste jag vet?) Maten till i morgon är planerad. Jag gjorde det enkelt för mig. Vad den enkla middagen blir får ni se nån annan gång vill inte avslöja det än :) Efterrätten däremot har jag knappt börjat fundera på. Lär bli nå enkelt det med.

Vilken tur att jag har semester en vecka till nu när sommaren har kommit på riktigt. I dag är första gången i sommar som vi har dubbla parasoll till middagen för att alla runt bordet skulle få lite svalka. Tidigare middagar har det inte gjort så mycket om solen har lyst på en.
Grillade förkokta revbensspjäll
2 kg tjocka revbensspjäll
4 msk salt
10 vitpepparkorn
3 st lagerblad
1 lök i klyftor
1 tsk mald ingefära
kokande vatten

Marinad:
0,5 dl tomatpuré
0,5 dl chilisås
5 msk vatten
5 msk rapsolja
7 msk flytande honung
0,5 tsk chilipeppar
1 tsk mald ingefära
salt och peppar

Lägg spjällen hela i en trång kastrull och häll på kokande vatten så det täcker revbenen.
Tillsätt salt, peppar, lagerblad, lök och ingefära.
Koka upp och låt koka/sjuda på svag värme ca 1 timme.
Låt spjällen kallna i kokspadet, gärna över natten.
Marinad:
Rör ihop alla ingredienser till marinaden.
Dela spjällen längs benen, lägg dem i en ugnsform och pensla på marinaden. Täck med folie och låt stå i kylen 2 timmar.
Grilla tills de fått färg och blivit genomvarma (eller stek i ugn på 200 grader i ca 30 min). Vänd spjällen efter halva tiden. Kan kylas igen och serveras kalla.
Mmmm vad gott det här var! Revbensspjällen åt vi tillsammans med klyftpotatis och sallad. I dag grillade vi dem men till vintern provar jag nog samma recept men tillagar dem i ugnen istället. Genom att förkoka spjällen går det fort att grilla dem och de blir möra och goda.

Nu ska jag ta mitt glas chai-te o en chokladpralin och gå ut och njuta av kvälls-solen. Hoppas ni också har lika underbart väder som vi har, oavsett om ni har börjat jobba eller är lediga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar