onsdag 22 augusti 2012

Lasagne med zucchini och fetaost Lchf

I dag har Ida äntligen fått klippa sig, hennes hår var rejält risigt och behövde en ordentligt genomklippning. Luggen klippte vi dock inte (förutom någon mm) för hon vill spara ut den (som storasyster har). Nu börjar det märkas att jag steg upp vid fem i morse, ska bara ge er det här receptet (och se klart Robinson) sen ska jag gå och lägga mig och hoppas att jag är piggare i morgon.

Till middag gjorde jag en lasagne med zucchini istället för lasagneplattor.
Lasagne med zucchini och fetaost Lchf
Köttfärssås
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, pressade
600 g lammfärs (går bra med annan färs också)
salt o peppar
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 msk chilisås
2 msk ajvar relish
1 msk kalvfond
3 dl grädde
1 tsk torkad basilika

Lasagne
1 stor zucchini, skivad på längden
salt o peppar
olivolja
150 g fetaost
0,5 kruka färsk basilika, hackad
riven ost
1 röd paprika, skivad

Köttfärssås
Bryn löken, tillsätt färsen och bryn tillsammans ett tag. Salta och peppra.
Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, chilisås, ajvar relish, fond och grädde.
Koka ihop i ca 15 minuter. 
Krydda med basilika och ev. mer salt o peppar.

Lasagne
Smörj en ugnsform med olivolja. 
Lägg ett lager köttfärssås i botten.
Lägg på ett lager zucchiniskivor och ringla över lite olja. Salta och peppra.
Strö över fetaost och basilika.
Varva en eller två gånger till med köttfärssås, zucchini, fetaost och basilika. Avsluta med zucchini.
Strö över riven ost och lägg paprikaskivor överst.
Gratinera mitt i 225 grader i ca 30 minuter.

Det här var riktigt gott, men några förändringar blir det nästa gång. Jag kommer nog inte använda lammfärs då, för ska jag vara riktigt ärlig så är jag inte så jätteförtjust i lammsmaken. Zucchini hyvlade jag med en osthyvel, nästa gång skär jag med kniv så att det blir en aning tjockare skivor. Jag minskar nog ner på grädden något för lasagnen blev något rinnig. Jag serverade den tillsammans med en sallad med bl.a tomat, basilika och mozzarella.

God natt!

2 kommentarer:

  1. Oj vad gott d här verkar vara. Ska testa. Mari :) sov gott!

    SvaraRadera
  2. Den var lika god dagen efter uppvärmd i micron. Det är inte all mat som blir det. Alltså perfekt matlådemat! Kanske borde göra en egen kategori/etikett för mat som passar i matlåda :)

    SvaraRadera