torsdag 23 augusti 2012

Mozzarellafylld lax

I går var den stora sorgliga dagen kommen för Ida då hon skulle sluta med välling. Många slutar med välling vid 3-års åldern, men Ida har älskat sin välling så vi har låtit henne ha kvar den. Dessutom har de andra två barnen varit mjölkallergiska så de har aldrig fått välling, så jag har tyckt att det varit mysigt med Idas vällingstund på kvällen. Man kan ju säga att hon har ätit välling för alla tre barnen :) I går gjorde Olivia smoothie som Ida fick istället för vällingen och det gick jättebra och hon frågade inte en enda gång efter välling. I kväll frågade hon efter välling men då gjorde jag en jordgubb-smoothie istället och hon var nöjd med det.

Dagens middag blev en riktigt god lax. Kunde ju inte bli annat med dessa favorit-ingredienser.
Mozzarellafylld lax
4 portionsbitar laxfilé
4 msk röd pesto
färsk basilika
1 boll mozzarella
salt o svartpeppar

Skär ett snitt längs filéerna och sätt i smord ugnsform.
Fyll snitten med pesto, basilika och skivad mozzarella.
Strö över lite salt och peppar.
Tillaga i 200 grader i ca 15 minuter.

Laxen med alla godsaker på väg in i ugnen.

Åh så gott, men jag hade inte förväntat mig nå annat. Röd pesto, basilika och mozzarella är mina favoriter och de passade perfekt ihop med lax. Jag åt laxen tillsammans med stekt zucchini medan de andra åt potatis. (Stekt zucchini är också en favorit)

I morgon är det fredag igen och jag har förberett mat och efterrätt annars är det risk att jag är för trött i morgon och inte orkar göra det där lilla extra som jag gärna har på fredagar. Vad ska ni äta i morgon? Äter ni lite godare och dukar lite finare på fredagar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar