tisdag 3 maj 2011

Citrontårta med mycket bär

Den "engelska tårtan" smakade citron, det var Lemon curd i den. Barnen var väldigt imponerade över garneringen och jag var lite stolt själv också:) Eftersom jag inte är så förtjust i grädde tycker jag om när det är mycket bär på tårtor och den här tårtan hade riktigt mycket bär på sig. Jag använde samma recept på tårtbotten som alltid fast den här gången gräddade jag den i en liten långpanna för att den skulle få en "flaggform" istället för att vara rund.

De andra smakerna jag hade till pappas kalas var en bil-glasstårta med Ahlgrens bilar och långpannebullar där toppingen smakar vanilj.
Citrontårta med mycket bär
Tårtbotten
4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk vatten, ljummet (1,2 dl)
Fyllning och garnering:
blåbär
6 dl grädde
1 burk lemon curd
hallon, blåbär eller andra bär

Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner mjölet blandat med bakpulver växelvis med vattnet.
Grädda längst ner i 175° i 25-35 minuter.
Låt svalna.
Skär i tre delar.
Vispa grädden.
Blanda ordentligt lite grädde med alla lemon curd. Blanda sen ner resten av grädden.
Sätt blåbär på nedersta botten och lägg sedan lite lemon curd-grädde ovanpå blåbären.
Lägg på nästa botten och täck med lemon curd-grädde.
Lägg på översta botten och täck med lemon curd-grädde. Täck även sidorna med grädde.
Garnera med bär.

Citron och blåbär är en god kombination så därför har jag riktigt mycket blåbär på den här tårtan. Jag fyller tårtor dagen innan kalaset och sen garnerar jag samma dag som de ska ätas. När jag använder det här receptet till runda tårtor så är den enkel att dela i tre delar. Nu blev den något platt så det var lite klurigt att få till 3 bottnar, men det gick bra till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar