fredag 6 maj 2011

Curryfärsgratäng

I dag har Ida äntligen fått tid på Barnmottagningen för att utreda hennes andningsproblem. Är det astma, eller? Det känns skönt att äntligen få komma till en barnläkare. Nu kanske vi kan få rätt medicin också för att minska problemen för henne.

I går till middag gjorde jag en köttfärsgratäng. Under tiden den stod i ugnen och riset kokade på spisen hann jag göra sallad. Perfekt, för sedan var allt klart samtidigt. Jag hade tagit upp köttfäsen dagen innan och gjort i ordning köttfärsröran, så när jag kom hem från jobbet igår gick det väldigt fort att få god mat på bordet. Även om man inte har förberett så är det en ganska snabb och enkel middag att tillaga.
Curryfärsgratäng
Köttfärsröra:
500 g köttfärs
1 gul lök
1 röd paprika
1,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 krm chilipeppar
Sås:
2-3 dl crème fraiche eller grädde
1 dl chilisås
3 msk majonäs
1 msk senap
2 tsk curry
riven ost

Hacka löken, strimla paprikan.
Fräs färsen, lök och paprika. Krydda med salt, peppar och chilipulver.
Lägg färsröran i en ugnssäker form.
Blanda chilisås, crème fraiche/grädde, majonäs, senap och curry.
Häll såsen över köttfärsen.
Täck med riven ost.
Ställ in i ugnen, 225 grader i ca 15 min.
Serveras med ris och sallad.
Som vanligt på gratänger sätter jag riven ost bara på drygt halva
så att Isak kan äta utan ost.
Jag och Leif tyckte att det var jättegott. Ida tyckte att det var för starkt och Olivia tycker inte om köttfärs så hon tyckte vi skulle prova samma sås men byta ut köttfärsen mot kyckling. Vill man inte ha det så starkt kan man hoppa över chilipepparn och minska ner på curryn till 1 tsk. Jag hade ingen senap hemma så det uteslöt jag i såsen och jag använde 2,5 dl havregrädde. Jag använder lättmajonäs för den är äggfri. Den innehåller mjölk men det är så liten mängd så det går bra för Isak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar