fredag 15 april 2011

Kyckling och klyftpotatis serverat i korgar

Nu inför helgen måste jag tipsa om en rolig maträtt vi åt i fredags. Eller rättare sagt så är det uppläggningen som är rolig. Barnen satt vi matbordet i vardagsrummet medan jag fixade i ordning varmrätten i köket. Barnens reaktioner när jag sedan kom in med de färdiga korgarna är oslagbara. "Wow", "Vad coolt", "Åh" var vad jag hörde.

Jag hade köpt färgglada plastkorgar på Lagerhaus som jag serverade maten i så det blev dessutom minimalt med disk.
Färgglada korgar innan de fylldes med mat

Olivia älskar chicken nuggets så hon åt det och eftersom Isak älskar kycklingklubbor tillagade jag det åt honom. Ida fick av båda kycklingsorterna.

Chicken nuggets och klyftpotatis i korgar - Olivias val
Klyftpotatis
Gurkstavar
Thaicchilisås

Lägg ett vitt smörgåspapper i  korgen.
Lägg upp chicken nuggets och klyftpotatis i korgen.
Fyll ett litet glas med thaichilisås. Ställ i korgen.
Fyll ett litet större glas med cole slaw och gurkstavar. Ställ i korgen.
Klart att servera och äta!
Kycklingklubbor och klyftpotatis i korgar - Isaks val
Kycklingklubbor
Klyftpotatis
Gurkstavar
Ketchup

Lägg ett vitt smörgåspapper i korgen.
Lägg upp kycklingklubbor och klyftpotatis i korgen.
Fyll ett litet glas med ketchup. Ställ i korgen.
Fyll ett litet större glas med gurkstavar. Ställ i korgen.
Klart att servera och äta!

Det här kan man ju variera hur mycket man vill. Barnen började på en gång att fantisera vad man skulle kunna servera i korgarna. Det blir ännu vackrare om man använder sig av nå finare papper än vanligt smörgåspapper. Men jag hittade inget fint mönster som jag ville ha så då blev det helvitt istället.

Ikväll fortsätter vi leka Halv åtta hos mig och det är Isaks tur att bjuda på en trerättersmiddag. Efterrätten gjorde vi redan i morse före vi for i väg till skola och jobb.

3 kommentarer:

  1. Så mycket god mat! :-)

    Ha en riktigt trevlig helg.

    / Jenny

    SvaraRadera
  2. Gott det där! Rolig och annorlunda uppläggning också. :-) Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Kul att ni har hittat hit! Hoppas ni får en solig och fin helg.

    SvaraRadera