lördag 9 april 2011

Chicken nuggets / panerad kyckling utan ägg

Vad härligt att vakna upp till en solig lördag. Undra vad vi ska hitta på att göra idag? Det är ju inte så roligt ute med all blöt, skitig snö som ligger kvar på tomten. Isvägen som är så underbar på vintern är nog rejält blöt och slaskig nu. Det kanske är dags att skotta fram cyklarna som står ute helt täckta med snö. Pga all renovering hade vi inget ledigt förråd till cyklarna den här vintern så vi fick lämna dem ute på gården. Isak har redan skottat fram sin. Undra om han vill skotta fram min med?

Chicken nuggets är Olivias favorit så till gårdagens middag panerade jag kyckling.
Chicken nuggets / panerad kyckling utan ägg
1 kg kycklingfilé
Panering:
1,5-2 dl ströbröd
1-1,5 tsk salt
2-3 krm cayennepeppar

Blanda ihop paneringen i en plastpåse.
Skär filéerna i mindre bitar och sätt ner dem i plastpåsen.
Blanda runt ordentligt så att alla kycklingbitar får panering runt om.
Bryn dem i en stekpanna så att de får fin färg.
Stek dem sedan klart i ugnen i 200 grader i 10-20 minuter.

Jag fick godkänt för dessa chicken nuggets. Kycklingbitarna är goda att doppa i thai-chilisås och äta tillsammans med grönsaker och klyftpotatis.
Blanda ihop panering och kycklingbitar i en plastpåse.

Se till att alla kycklingbitar har panering runt om.

Bryn på i stekpanna så att de får färg, stek sedan klart i ugn.
Vill man kan man steka dem helt klart i stekpannan och inte ha dem i ugnen nånting. Eller så har man dem bara i ugnen och steker inte alls i stekpanna. Jag vet aldrig hur mycket det är att göra precis vid middagstid, barnen kanske vill ha hjälp med allt möjligt precis då. Därför tycker jag om att förbereda mat när det är lungt. Så för mig var det perfekt att steka på kycklingbitarna i stekpanna på eftermiddagen och sedan steka klart dem i ugnen strax före vi skulle äta.

2 kommentarer: