onsdag 13 oktober 2010

Cookies äggfria

Solen skiner lika fint i dag som för nio år sedan, den dagen Isak föddes. Till födelsedagsmiddag hade han önskat helstekt kyckling i ugn. Helst hade han förmodligen velat äta Tacos men det åt vi på hans kalas i lördags. Till middag åt vi även barnens favoritpastasallad med bara pasta, tomat och gurka dessutom gjorde jag coleslaw. Till efterrätt åt vi äggfria kladdkakemuffins.

På kalaset i lördags åt vi även äggfria cookies. Det receptet är en blandning av kolakakor och choklad- och ingefärakakor.
De bakre kakorna är cookies och de främre är kolakakor

Cookies äggfria
200 g smör
2 dl mörkt muscovadosocker
2 msk sirap
2 msk vaniljsocker
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl havregryn
200 g choklad

Blanda ihop smör och socker (enklast i en matberedare).
Tillsätt övriga ingredienser, utom choklad. Blanda ihop till en deg.
Tillsätt hackad choklad.
Forma en "limpa", lägg i kylskåp ungefär en timme. Skär sedan cm-tjocka skivor och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 10-15 minuter i 175°

De blev inte lika goda som choklad- och ingefärakakorna, men det är inte många kakor som blir det. Men de här var betydligt enklare att göra. Jag hade hackat chokladen för stort så jag lyckades inte skära kakorna så att de höll ihop. Istället rullade jag bollar av dem som jag tryckte lite lätt på innan gräddning. De flöt ut lite grann men inte så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar