söndag 20 juni 2010

Ägg- och mjölkfria kladdkakemuffins

Såg ni kronprinsessans bröllop i går? Själv såg jag nästan allt men man kan ju inte sitta klistrad i soffan en hel dag. När vi ändå var inne hela dagen passade jag på att städa och byta vardagsrumsgardiner medans jag hade TV:n påslagen så att jag inte skulle missa något. Bröllopsgästerna blev bjudna på Kalixlöjrom och det åt även jag till middag tillsammans med en god räk- och laxtårta.

När jag bakade mini-kladdkakemuffins tyckte Isak det såg så gott ut. Men de innehåller för mycket ägg för honom så jag provade att göra muffins av mitt suveräna recept på mjölk- och äggfri kladdkaka och de blev jättebra.
Ägg- och mjölkfria kladdkakemuffins
200 g mjölkfritt margarin
3 dl strösocker
1,5 dl kakao
2 msk vaniljsocker
2 msk kaffe, (kan uteslutas)
3 dl vetemjöl
2 dl soja- eller havremjölk

Smält margarinet. Vispa ner socker och kakao.
Tillsätt vaniljsocker, kaffe och vetemjöl och rör till en jämn smet.
Rör ner soja- eller havremjölk.
Häll smeten i muffinsformar. Grädda mitt i ugnen i 225° ca 10 min.

De här muffisarna blev jättebra. De var goda och enkla att göra med lite disk eftersom allt rörs ner i kastrullen. Jag använde mazarinformar för att de är lite stabilare men jag tror det går bra med vanliga bullformar för den här smeten rinner inte ut lika mycket som vanlig muffinssmet.

3 kommentarer:

  1. Detta recept blir perfekt i helgen! Tack!

    Och nu har månadens andra tävling startat! Denna gång kan du vinna underbara produkter från "Lyckas med Mat". Tävlingen avslutas den 27 juni.

    Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  2. Hej.

    Jag måste tacka så hemskt mycket för denna recept. Jättegod! Rekommenderar varmt. Min son är äggallergiker och detta är perfekt.
    Även vi i familjen äter, tycker det är mycket gott.

    mvh Tuija Svanbro
    p.s. är du med i facebook?

    SvaraRadera
  3. Kul att de uppskattas. De är en favorit här hemma också.

    Mat-ro finns nu äntligen på Facebook också. Har länge tänkt ta tag i det och nu när du frågade fick jag det äntligen gjort. Tack för det! Klicka på Like-knappen i högermenyn. Hittade tyvärr inte den svenska Gilla-knappen:)

    SvaraRadera