fredag 23 juli 2010

Kycklingspett

Nu längtar vi alla till vår Stockholmsvecka. Vi hoppas slippa regn för vi har tänkt vara ute en hel del, t.ex på Grönan. Sen lär vi väl göra de vanliga turistgrejerna som Junibacken och Cosmonova, shopping tänker jag också hinna med.

Kycklingspett
kycklingfilé
soja
thaichilisås

Skär kycklingfiléerna i långa bitar, ca 4-6 per filé.
Blanda ihop ungefär lika delar soja och thaichilisås i en påse. Sätt ner kycklingbitarna. Låt marinera ca 1 timme.
Stek kycklingen i stekpanna på ganska hög värme en kort stund för att få färg.
Trä kycklingen på träspett som legat i blöt i några timmar.
Stek klart i ugnen 175 grader i 10 min.

Dessa kycklingspett var otroligt populära, framför allt hos barnen, på min födelsedag. De var enkla att göra och går att förbereda. Jag gjorde klart dem och frös ner dem sen tog jag upp spetten på kalasdagen och värmde dem i ugnen några minuter. De går även att servera kalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar