söndag 21 september 2008

Laxfylld cannelloni med vitvinssås

Idag gjorde vi laxfylld cannelloni. Eftersom jag inte är så förtjust i rökt fisk, tyckte jag att det smakade för mycket rökt om rätten, men Olivia och Leif åt jättemycket och tyckte att det var en riktig höjdare.

Laxfylld cannelloni med vitvinssås
400 g laxfilé, skinn- och benfri
100 g lax, kallrökt
1 st purjolök, liten
1 msk olivolja
250 g kesella, 10%
2 st äggulor
0,5 dl dill, hackad
1 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald
20 st cannellonirör, i paket
1 st hummer

Vitvinssås:
3 dl vispgrädde
3 dl vitt vin
3 dl mjölk
2 msk maizena majsstärkelse
3 dl parmesanost, riven
0,75 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald

Vitvinssås:
Blanda grädde, vin och mjölk i en kastrull.
Rör ut majsstärkelsen i lite mjölk och vispa ner den i såsen. Låt koka ca 2 min.
Blanda ner parmesanosten. Smaka av med salt och peppar.

Cannelloni:
Sätt ugnen på 200°.
Ansa och finhacka purjolöken. Stek den i olivolja på svag värme ca 2-3 min. Låt svalna.
Finhacka laxen. Blanda det tillsammans med purjolök, kesella, äggulor, dill, salt och peppar.
Spritsa fyllningen i cannellonirören.
Häll lite av såsen i botten på en ugnssäker form och lägg i rören.
Häll resten av såsen över och strö på parmesan.
- Hit går att förbereda -
Gratinera i mitten av ugnen ca 35 min.
Bryt loss, knäck hummerklorna och ta bort skalet. Dela hummern på längden och ta ut hummerköttet. Lägg hummerbitar och dill på cannellonin.

Jag tror inte att äggulorna tillförde rätten något speciellt, så nästa gång ska jag prova göra den mjölk- och äggfri. Äggen tänker jag strunta i och istället för kesella kommer jag att prova den mjölkfria färskosten eller crème fraiche (sour supreme). Dessutom tänker jag använda mindre rökt lax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar